2015. március 4., szerda

Érdemes bringázni? Jogos a kérdés...

  Jogos a kérdés, hiszen városlakóként az autó és a busz tűnik a legkézenfekvőbb közlekedési módnak. Nem fúj a szél, nem áztat az eső, nem csíp a hideg, jól fel van festve, hogy hol kell menned – nem marha-karám effektus? –, szabályozza a lámpa, mikor mehetsz és mikor kell megállnod, vagy jön a busz, csak fel kell szállnod, semmi dolgod. De biztos jó ez így? Biztosan jó hermetikusan elzárkózni a környezettől, a várostól, a világtól? Hát szerintem nem. Nagyon nem.
Forrás:psnzrt.hu
  Mióta bringával járok, egészen más lett Pécs. Mióta csak ismerem, szerelmes vagyok ebbe a városba, de csak az elmúlt két évben kezdtem el igazán felfedezni, hétköznapi csodás pillanatokkal, élményekkel kötődni hozzá. Pedig csak annyi történt, hogy biciklire szálltam. Nem nagy dolog, de azóta:
  • Figyelek az időjárásra, fel tudok készülni az esőre és már nem is rettegek tőle annyira, ha megázok hát megázok. Igazán tudom élvezni a napsütést és a lágy szellőt – ha meg nagyon fúj, hát erősítünk, ennyi. Sőt, ha jobban belegondolok, még az őszi csípős reggeleknek is nagyon tudtam örülni két keréken. Minden 5 fok feletti reggel egy igazi kinccsé változott a szememben.
  • Kénytelen voltam új útvonalakat keresni, tudatosabban közlekedni, ezáltal felfedeztem olyan utcákat, épületeket, amik eddig ismeretlenek voltak előttem. Kedvencem a régi kertváros girbe-gurba utcái lettek. Délutánonként sokszor fordultam le más és más utcákon és mindig kíváncsian vártam, hogy hova lyukadok ki. Néha igazi kihívás volt kikeveredni, nagyon élveztem. :-)
  • Sokkal tervezhetőbbé, kiszámíthatóbbá vált számomra a közlekedés, mert nem kell sem a buszhoz, sem a közlekedési viszonyokhoz igazodnom. Illetve kiszámolhatatlanul sok időt takarítottam meg, mert sem a buszig, sem pedig a busztól a célig nem kellett gyalogolnom és még a reggeli/délutáni csúcs sem állíthatott meg. Statisztikák is szólnak arról, hogy városban az egyik leggyorsabb közlekedési forma a kerékpár, mivel átlagban 20km/órával lehet vele közlekedni, tulajdonképpen minden külső tényezőtől mentesen – oké, ha elkap egy vihar vagy defektet kapsz, az gáz. :-)
  • Nem utolsó sorban anyagilag is megéri, a két évvel ezelőtti kb. 20.000 Ft-os beruházásommal hozzávetőlegesen már vagy 80.000 Ft-ot spóroltam a bérleten. Persze azóta voltak kisebb-nagyobb összegek költve a Rozira – belsőcsere, WD40, csengő, világítás –, de még így is vígan pluszban vagyok. Ráadásul semmi gond, ha nincs fedezet a hétvégi programra: ugrás a nyeregre és lehet kirándulni. Bármerre, bármennyit, bárkivel, néhány szendviccsel és vízzel a hátizsákban… Kell ennél jobb?
  • Kiváló csapatépítő. Nem kell cigivel gyilkolni magad csak azért, hogy tartozz egy bandához és legyen miről beszélgetni. Végy egy bringát és azonnal megvan a közös téma. Ha van bringás körülötted, akkor azért, ha meg nincs, akkor azért. Hányszor kaptam már meg, hogy „de jó volna nekem is bringázni” vagy „de bátor vagy, hogy bringázol”. Nekem az új munkahelyre való beilleszkedést segítette elő a biciklizés. Azzal, hogy kerékpárral jártam dolgozni, egyrészről kialakult rólam a „laza csaj” kép, másrészről pedig tudtak miről beszélgetni velem, nem kellett a szokásos semmitmondó kérdez-felelek köröket futni.
  • A munkába járás nekem napi 15 km bringázást jelent, ez kényelmes – reggeli kómás – tempóban fél-fél óra. Ezzel megvan a kellő napi mozgás, át van mozgatva a legtöbb izmom, termelődik kellemes mennyiségű boldogsághormonom és szó szerint ki tudom szellőztetni a fejem. Reggel tekerés közben fel tudok készülni fejben a munkára, el tudom tervezni az aznapi teendőket, de ami ennél is fontosabb: délután le tudom zárni a napot, nem viszem haza a munkát és ezáltal nagyon hatékonyan meg tudok szabadulni egy jó nagy adag stressztől.
    Forrás: pinterest.com
  • Plusz egy pozitívum: ha vigyorogva és szoknyában tekerek át a városon, a szoknya hosszával fordított arányban gyarapodnak a – legtöbbször – kedves bókok, rövid dudálások, zebránátengedések. Érdemes kipróbálni, tutira bevált önbizalomdopping. :-)
Szóval: szerintem ÉRDEMES! Abszolút az.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése